نهمین سمینار فلسفه علم


نهمين نشست از سلسله جلسات فلسفه علم دانشگاه اميرکبير

 

موضوع جلسه اين هفته:

فلسفه علم به‌مثابه‌ی نظامی علمی

ارائه توسط:

دکتر ابوتراب يغمايی

مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ايران

 

 

زمان: دوشنبه، 4/9/92 ساعت 10:30

مکان: دانشگاه صنعتي اميرکبير، ساختمان فارابي، طبقه منفي يک، سالن دکتر سليمي

حضور برای عموم آزاد است.

 

چکيده: فلسفه علم چند دهه‌اي است که در برخي از دانشگاه‌هاي دنيا به‌عنوان نظامي آکادميک جا افتاده است. شخصيت دوگانه‌ي آن که يک پا در فلسفه و يک پا در علم دارد ما را با اين پرسش مواجه مي‌کند که فلسفه علم بيشتر ماهيت علمي دارد يا فلسفي. در اين سخنراني نشان خواهم داد که فلسفه علم رايج پيش از آن‌که نظامي فلسفي باشد، دنباله‌روي جريان‌هاي علمي است. اين موضوع را در سه محور بررسي خواهم کرد: روش، محتوا و ملاحظات مؤسسه‌اي.  

چرا مجبور به ترجیحیم؟

اگر شما هم پای ثابت همایش ها و سمینارهای فلسفی باشید مطمئنا چند روز گذشته به این فکر کرده اید که دوشنبه و سه شنبه خود را چگونه بگذرانید. دومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی؟ دانشگاه تهران، همایش فلسفه برای علم هنر زندگی؟ موسسه حکمت و فلسفه، همایش فلسفه و طبیعت؟ دانشگاه شریف همایش روزجهانی علم در خدمت صلح و توسعه؟

خبر این آخری را نشنیده بودید؟! خب احتمالا به نظرشان فلسفه علم جایگاهی در ترویج علم در ایران ندارد که نام هیچکدام از مدعوین این همایش نامی آشنا در فلسفه علم نیست. این امر میتواند پاسخ فلسفه علم به همان سوالی باشد که «آیا علم قرار نبود منجی بشریت باشد؟». پاسخ به این سوال را بارها شنیده ایم. بیکن به طمع ساختن بهشت این جهانی، وعده بهشت آن جهانی را موهوم خواند و اینچنین پدر علم مدرن نام گرفت. اما همین علم مدرن با سقوطش از آسمان، در جنگ جهانی اول و دوم، خود جهنمی این جهانی را رقم زد.
فلاسفه این را یکی از دلایل رشد رویکردهای تاریخی و اجتماعی به علم در اواسط قرن بیستم میدانند چرا که عیان شد علم آنچنان که تصور میکردند –به تنهایی- منجی بشریت نخواهد بود. و اگرچه طول عمر آدمی و کمیت زندگیش را افزایش داده، اما این الزاما به معنای پیشرفت بشر نخواهد بود. و اینگونه بود که علم شد "علم" و پیشرفت شد "پیشرفت". و چه زیبا گفته اند:«ما آمده ایم به دنیا که با زندگی قیمت پیدا کنیم، نه به هر قیمتی زندگی کنیم»

بگذریم.
هدفم از این نوشته گلایه ای به مسئولین هماهنگی این همایش ها و یا عدم وجود چنین مسئولی است. مگر پنجشنبه هفته گذشته روز جهانی فلسفه نبوده است؟ خب مگر هدف از جهانی شدن یکپارچه  شدن و وحدت داشتن نیست؟ آیا واقعا ما علوم انسانی خوانده ها توانایی مدیریت و تنظیم زمان چهار پنج همایش را نداریم؟ اگر نداریم چرا هر گوشه که می نشینیم ادعا میکنیم که باید مدیریت را از دست مهندس ها و نگاه مهندسی شان به انسان و جامعه درآوریم؟ مگر در طول سال چند بار چنین اجتماعاتی برقرار است که مخاطب را مجبور به ترجیح یکی از میان چند می کنند؟ نکند این هم نوعی یارکشی پنهانی است که نشان دهند جماعت به کدام سو تمایل دارند؟

به عنوان مثال-که فقط یک مثال است و مسئولین همایش های دیگر را هم شامل میشود- آیا رئیس موسسه حکمت و فلسفه که خود صبح دیروز یک سخنرانی در کنگره داشتند و بعد از ظهر یک سخنرانی در نفل لوشاتو، چنین تشخیص داده اند که حضور خود در دوجا کافی است و دیگر نیازی نیست اساتید و پژوهشگران و دانشجویان موسسه یشان در آن جای دیگر حضور داشته باشند؟ آیا ایشان که خود در مسند ریاست هستند توانایی جابه جایی همایش خودشان را نداشتند؟ نمیشد دو روز پایانی هفته را به همایش فلسفه و طبیعت اختصاص دهند؟ و یا نمیشد همایش دانشگاه تهران دو روز ابتدای هفته برگزار شود و این دو روز میانی بماند برای کنگره؟ اصلا این کنگره بین المللی! چه لطفی بدون حضور دکتر دینانی ها و اردکانی ها و خسرپناه ها دارد؟ نکند فلسفه اساسا جزو علوم انسانی نیست، و یا فلسفه از نوع اسلامیش نداریم؟!

میدانید این اجبار به رجحان شبیه به چیست؟ روز اول عید نوروز است و باید میان مهمانی ای که در خانه پدریتان و مهمانی ای که در خانه پدر همسرتان برقرار است یکی را انتخاب کنید. و حتما دیده اید و یا درک میکنید که انتخاب در چنین مواقعی چه معضلی میشود آنقدر که گاهی تصمیم میگیرید به نشانه اعتراض یا از سر استیصال در انتخاب در هیچکدام شرکت نکنید. ویا اگر در یکی شرکت کنید به محض دیدن کوچکترین کمبود و کاستی، که میتواند برامده از سلیقه شما باشد، مدام خود را سرزنش میکنید که چرا دیگری را انتخاب نکرده اید.

البته عدم انتخاب راه "عاقلانه ای" نیست- حداقل در انتخاب میان چند همایش یا سخنرانی چنین نکنید. اگر هم حین همایش توقعاتتان برآورده نشد خود را بابت عدم انتخاب دیگری سرزنش نکنید آسمان همه جا یک رنگ است!

دو سخنرانی منطقی


انجمن منطق ايران برگزار مي کند

عقلانيت و منطق
دکتر حسين شيخ رضايي
استاديار موسسة پژوهشى حكمت و فلسفه ايران

 مکان: تهران ، خيابان ولي عصر ، خيابان نوفل لوشاتو ، خيابان آراكليان ، شماره 4.
موسسة پژوهشى حكمت و فلسفه ايران
زمان: چهارشنبه، 29 آبان 1392، ساعت 4 بعد از ظهر
با همکاري موسسة پژوهشى حكمت و فلسفه ايران




سخنراني عمومي رياضي

از معرفت رياضي به معرفت منطقي
دکتر حميد وحيد

پژوهشكده فلسفه تحليلي پژوهشگاه دانشهاي بنيادي
چهارشنبه 6 آذر ماه 1392 ساعت 16:00 الي 17:00

منبع

به مناسبت روز جهانی فلسفه


انجمن علمي دانشجويي فلسفه، دانشکده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تهران

با همکاري جهاد دانشگاهي دانشکده ادبيات برگزار مي کند

 

به مناسبت روز جهاني فلسفه

همايش فلسفه براي علم، هنر و زندگي

 

  روز اول

مصطفي ملکيان- فلسفه براي زندگي

(مؤلف انديشمند و استاد حوزه فلسفه و اخلاق)

 بابک احمدي- فلسفه و هنر

(مؤلف، مترجم و منتقد ادبي)

سعيد ناجي – فلسفه و تعليم و تربيت

(مديرگروه فلسفه براي کودکان و نوجوانان در پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي)

امير صائمي- فلسفه و رياضي

(عضو هيأت علمي پژوهشکده فلسفه تحليلي در پژوهشگاه دانش هاي بنيادي)

 
 
روز دوم

رضا داوري اردکاني- نسبت فلسفه و علوم انساني

(استاد ممتاز فلسفه دانشگاه تهران و رئيس فرهنگستان علوم)

غلامحسين ابراهيمي ديناني- فلسفه و زندگي ديني

(استاد ممتاز فلسفه دانشگاه تهران) 

خسرو باقري- فلسفه و روانشناسي

( عضوهيأت علمي دانشکده روانشناسي دانشگاه تهران)

حسن ميانداري- فلسفه و زيست شناسي

(عضو هيأت علمي گروه مطالعات علم، مؤسسه پژوهشي حکمت و فلسفه ايران)

محمدرضا سعيد آبادي- يونسکو و روز جهاني فلسفه

( عضو هيأت علمي دانشگاه تهران و دبيرکل کميسيون ملي يونسکو در ايران)

  

زمان: دوشنبه و سه شنبه، 27 و 28 آبان
ساعت 13 الي 17


مکان: تالار فردوسي دانشکده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تهران

 

قرار نبود علم منجی بشر باشد اما ...

آیا قرار بود علم منجی بشر باشد؟

آزادی، عدالت، امنیت، فرصت برابر، سعادت و ... اینها در تقسیم بندی های ما خوب و مطلوب محسوب می شوند. تا اینجا مشکلی نیست. مشکلی زمانی قد علم میکند که قرار باشد میان اینها دست به انتخاب بزنیم. تاریخ اندیشه های بشری پر است از استدلال له یا علیه این مفاهیم و به طور خاص آزادی و عدالت. آیا باید عدالت را فرصت برابر تعریف کرد و یا به خاطر عدالت آزادی را محدود کرد؟ و بیشمار پرسش و پاسخ دیگر.

حق زندگی اولین اصل منشور حقوق بشر است و در اصل اول آن آمده است: «حق زندگی از حقوق ذاتی شخص انسان است. این حق باید به موجب قانون حمایت بشود.» تمام آن پرسش و پاسخ ها مربوط به بعد از پذیرش این حق هستند. انسان همین که پا به این جهان می گذارد واجد این حقوق می شود و آن پرسش و پاسخ ها مربوط به کیفیت و چگونگی زندگی اجتماعی آدمیان در این جهان است. بحث در این نیست که چرا انسان هست بجای آنکه نباشد. البته از زمان توماس مالتوس بحث هایی در مورد کنترل جمعیت وجود داشته و دارد که خللی بر بحث وارد نمی کنند، به اینکه زندگی بر مرگ اولویت دارد.

 

این نمودار جمعیت جهان در طول تاریخ را نشان می دهد. به نظر شما چه اتفاقی در حدود سال 1700 میلادی افتاده که جمعیت جهان به شکل انفجاری رشد کرد؟ می توان گفت انقلاب صنعتی یا می توان گفت اراده الهی و یا علل زیادی در طول هم برشمرد. آنچه مسلم است این است که میلیون ها و میلیارد ها انسان فرصت زندگی پیدا کردند و این به خودی خود ارزشمند است.

فراموش نکنیم که تا همین چند سال پیش در مناطق محروم و دور افتاد کشور خودمان بر اثر پایین بودن سطح بهداشت و سوء تغذیه آمار مرگ و میر به خصوص در میان نوزادان بسیار بالا بود کما اینکه امکان داشت من هم در نوزادی تلف می شدم مثل سه برادر دیگرم! اگر این موارد را در مورد خودمان تصور کنیم شاید به عمق مطلب پی ببریم. این را با آزمایش فکری راولز بیشتر باز می کنم. قبل از آن به جمعیت کشور خودمان نگاه کنید. کشوری که در گستره ای چند هزار ساله جمعیتش زیر ده میلیون نفر بود. چرا زیر ده میلیون بود؟ ساده است چون منابع این سرزمین برای زنده ماندن همین تعداد انسان جوابگو بود (نقل به مضمون از دکتر حجت الله قندی- اقتصاددان).

 

جان راولز در نظریه عدالتش از مفهوم «وضع اولیه» استفاده می کند که "در آن هيچکس جايگاه، طبقه و موقعيت خود را در جامعه نمی داند و از ميزان استعدادهای فطری و طبيعی خود مانند شعور و زور بدنی نيز آگاه نيست. به عبارت راولز، قرار است آغازه های عدالت در پشت «چادری از نادانی» تعيين گردد. اين چادر نادانی متضمن آن است که هيچکس به دليل تصادف های طبيعی و يا موقعيت های اجتماعی از امتيازی برخورد نگردد.» تازه این بحث راولز هم بعد از پذیرفتن حق زندگی است و بحث، بحث عدالت توزیعی است و اگر در مورد مطلب ما هم بکار گرفته شود مسلم این است که هر کس به زندگی و وجود انسان رأی می دهد اما می خواهم این را کمی بسط دهم و موقعیت دیگری را با این مفهوم بسنجم البته بعد از مقدماتی.

تردیدی نیست که این رشد جمعیت با جامعه سرمایه داری و تولید بیشتر و بیشتر ارتباط تنگاتنگی دارد و نمی توان منکر این مطلب شد. راهی که می ماند این است که روی هزینه های فرصت و بهایی که انسان برای این تغییرات داده است، انگشت گذاشت. می توان آسیب های اجتماعی و تبعیض هایی که در طول این چند قرن بر برخی انسان ها رفته است سخن سر داد و علم مبارزه بلند کرد که ای بیچارگان عالم بپا خیزید که دارند استعمار و استثمارتان می کنند، برخیزید که ما چیزی جز زنجیرهایمان برای از دست دادن نداریم. راه دیگر هم افسوس خوردن برای آن گذشته طلایی از دست رفته است که به تعبیر دکتر مردیها آمیزه ایست از دروغ و توهم. (تذکر: منکر وجود ظلم و تبعیض در این جهان نیستم.)

به آزمایش فکری خودمان برگریدیم. فرض می کنم که پدر من کارگر یک کارخانه نساجی در بیرمنگام قرن 18 باشد. اگر قرار بود که من انتخاب کنم که در چه مقطع زمانی متولد شوم بی شک دوران فئودالیسم را انتخاب نمی کردم. آتن و یونان را چطور؟ شاگردی سقراط بدک نیست ها؟ نه! چون طبق فرض راولز نمی دانستم به کدام طبقه تعلق می گیرم. عقل حکم می کند بدترین حالات در نظر  گرفته شوند. از میان بردگان یونان و شبه بردگان فئودالیسم و کارگران انقلاب صنعتی، سومی به نظر بهتر می رسد. تازه طبق آمار احتمال زنده ماندنم بعد از تولد در دوره سوم بیشتر است.

می توان در «اکنون» نشست و زشتی ها و ظلم های تاریخ را دید و دستاوردها را انکار کرد اما پیشنهاد می کنم قدری در این دو نمودار تأمل کنیم و البته دوستان ورشکسته کمونیست هم می توانند لباس سوسیالیسم تن کنند و رویش چاپ بزنند: another world is possible

کاری ندارم که آن جهانِ ممکنِ دیگر بهتر یا بدتر است. تاریخ را که نمی توان وارانه خواند. هرچه هست سرگذشت انسانی است که به هر دلیلی روی این کره خاکی زندگی می کند و شواهد حاکی از آن است که کیفیت زندگی اش روز به روز بهتر می شود و در این میان علم، برعکس مدعیان سعادت انسان، و بدون آنکه ادعای منجی بوودن داشته باشد، نقش مهم و پر رنگی دارد.

 

خبر تقریبا فوری؛ مناظره

کمیته دانشگاهی دومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی، مناظره و نشستی را با عنوان «امکان و امتناع علوم انسانی و اسلامی» در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می کند.
 
در این مناظره که از سلسله نشست های دانشگاهی این کمیته است، دکتر صادق زیباکلام، (توجه کنید صادق نه سعید)استاد دانشگاه تهران و دکتر حمیدرضا آیت اللهی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی و رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی حضور خواهند داشت.
 
این مناظره دوشنبه، 20 آبان ماه از ساعت 13 تا 16 در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می شود.

هشتمین سمینار فلسفه علم


هشتمين نشست از سلسله جلسات فلسفه علم دانشگاه اميرکبير

 

موضوع جلسه اين هفته:

فلسفه تکنولوژی پزشکی

ارائه توسط:

دکتر مهدی معين‌زاده

پژوهشگاه علوم انسانی 

 

زمان: دوشنبه، 20/8/92 ساعت 10:30

مکان: دانشگاه صنعتي اميرکبير، ساختمان فارابي، طبقه منفي يک، سالن دکتر سليمي

 

چکيده: قول به ماهیتی مستقل از اراده آدمیان برای تکنولوژی، از سوی هر اندیشمندی که ارائه شودتاثیرات درازدامنی بر کل منظومه تاملات او درباره تکنولوژی برجای می‌نهد. هایدگر را در زمره قائلین به ماهیت مستقل برای تکنولوژی ذات‌گرایان یا essentialists) ) آورده اند. رای هایدگر به این ماهیت، موکد و سازگار باسایر پاره‌های تفکر او در باب تکنولوژی است. این قول حتی تا نهایت فلسفه‌ورزی او در باره تکنولوژی یعنی آنجا که راهی به سوی رهایی از گشتل تکنولوژی می‌جوید، جاری است. در این بحث سعی بر آن داریم که ادله و شواهد عرضه شده درباره این موضوع از سوی هایدگر را بر تکنولوژی پزشکی جاری سازیم. آنگاه به نقدهایی که ممکن است بر این ادله و شواهد وارد شوند، میپردازیم.

برنامه همایش روز جهانی فلسفه


همایش روزجهانی فلسفه ۱۳۹۲ با عنوان «فلسفه و شناخت طبیعت» ۲۷ آبان‌ماه از ساعت ۱۴ در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه برگزار خواهد شد.

روز جهانی فلسفه
سخنران افتتاحیه این همایش دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی است که با موضوع  «فلسفه طبیعت» سخنرانی خواهند کرد. در این همایش حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه؛ رئیس موسسه در موضوع ضرورت ارتباط فلسفه و شناخت طبیعت،‌ به ارائه بحث خواهند پرداخت و در ادامه همایش در دو بخش فلسفه و انواع شناخت طبیعت،‌ فلسفه و سلامت ادامه پیدا خواهد کرد.
در قسمت اول همایش دکتر سیدمصطفی محقق داماد با موضوع الهیات محیط زیست، و دکتر حسین میانداری با موضوع نقش اخلاق در انواع شناخت طبیعت سخنرانی خواهند کرد.
در قسمت دوم همایش، دکتر مصطفی قانعی با موضوع تعریف سلامت و ارتباط آن با جهان‌بینی،‌ و دکتر احمدرضا همتی مقدم با موضوع هستی‌شناسی پزشکی: سلامت و بیماری و دکتر سیدمحمود طباطبایی «مبانی پیدایش و تکامل پزشکی» سخنرانی خواهند کرد.


پینوشت: جالب آنکه تصویر پوستر این همایش همان تصویری است که سالهاست تصویر منتخب این وبلاگ می باشد! البته به قول استاد: «?so what»

زیباکلام در "زاویه"

در برنامه زاویه امشب حدود دو ساعت دیگر ساعت 20:30
دکتر سعید زیباکلام
و
 حجت الاسلام پیروزمند

موضوع: میزان موفقیت در علوم انسانی


متن مکتوب این مناظره را میتوانید اینجا ببینید

"علم"، قرار بود منجی بشریت باشی!


مرگ بر

       مرگ ناگهانيِ

                صد هزار زندگي

                              - در يكي دو ثانيه-

                                   با سقوط علم از آسمان!*


*این قطعه، بخشی از این شعر است که در اینجا هم خوانده شده.

خبر فوری

دوستان جلسه دوم کلاس فلسفه علوم اجتماعی که قرار بود فردا تشکیل شود استثنائاً بنا به دلایلی این هفته تشکیل نخواهد شد.

لطفا به دیگران هم اطلاع رسانی فرمایید. البته انشالله از هفته بعدش برنامه پا برجا است.

فرصت آخر برای شرکت در کلاس فلسفه علوم اجتماعی


هفته گذشته کلاس فلسفه علوم اجتماعی ای که دانشجویان و فارغ التحصیلان فلسفه علم دانشگاههای شریف و امیرکبیر وتربیت مدرس، پیگیر تشکیل آن شده بودند تشکیل شد. از آنجایی که به خصوص در گروه فلسفه علم دانشگاه امیرکبیر این درس ارائه نمیشود- یعنی اجازه ارائه شدن ندارد!- به نظر میرسد فرصت خوبی باشد تا شما هم در این کلاس که فردا- یعنی شنبه 11آبان- جلسه دوم آن برگزار میشود، و کاملا رایگان است، و تنهاباید پیش خودتان تعهد اخلاقی به حضور مستمر بدهید، شرکت کنید. البته اگر به لزوم چنین مباحثی پی برده باشید نیازی به توضیح بیشتر نیست اما میتوانید در سایت شریف توضیح یکی از دوستان را هم بخوانید.

توجه کنید که آدرس اندکی-حدود سیصد متر- نسبت به آدرسی که اینجا نوشته شده، تغییر کرده است.

گزارش در ’گزارش’

پیش نوشت: این متن را آقای ابراهیم پور نوشته اند و چون خودشان به بلاگفا دسترسی ندارند -و نمیدانم که چگونه است که بنده دارم!- من آن را روی وبلاگ میگذارم. در ادامه مطلب هم میتوانید گزارشی دیگر را در تایید همین گزارش، بخوانید.




گزارش يک جلسه دفاع

«کمتر کسي است که دکتر سعيد زيباکلام را بشناسد و در عين حال از اينکه او داور رساله‌اش شود استقبال کند. حالا فکر کنيد کسي با اصرار و علي‌رغم تهديدهاي عجيب و غريب استاد، او را به داوري رساله‌اش بکشاند. امين ربيع‌نيا آنقدر از خود و کار مفصلي که روي «عقلانيت لائودن» کرده مطمئن بود که به انتخاب خود سخت‌ترين ترکيب داوري را چيد. همان‌طور که لري لائودن در آخرين کتاب فلسفه علمي‌اش از پوزيتويسم و نسبي‌گرايي فراتر مي‌رود امين ربيع‌نيا هم در آخرين روزهاي کارشناسي ارشد فلسفه علمش از مدرک و نمره فراتر رفت. اين حرکت امين برايم بسيار درس‌آموز بود و خوشحالم که هنوز کساني پيدا مي‌شوند که حاضرند براي يادگرفتن و نقد شدن متحمل هزينه‌هاي گزاف شوند. نکته‌ي آموزنده‌ي ديگر براي من آرامش و تسلط امين در هنگام ارائه و در هنگام پاسخ گفتن به اساتيد بود هرچند فکر مي‌کنم او مي‌توانست بيشتر از خود دفاع کند. شايد زمان باعث شد که او اين کار را نکند (اين جلسه دفاع حدود سه ساعت طول کشيد.) اين رساله از اساتيدي که به سخت‌گيري و سخت‌نمره‌دهي معروفند (زيباکلام و مقدم‌حيدري) نمره 19 گرفت. مي‌خواستم توضيحي هم درباره‌ي سخنان اساتيد بنويسم، از آن همه اينورتد کاماي گيج‌کننده که هنوز به نظر دکتر زيباکلام کم بود يا از خط به خط ايراد گرفتن و پرسيدن «فلان يعني چي؟ بهمان يعني چي؟» ولي به اين فکر افتادم که درباره‌ي اين انتقادات «چي مي‌تونيم بگيم؟!» در آخر به امين عزيز تبريک مي‌گويم. اميدوارم همچنان جسورانه به فراروي‌هايش ادامه دهد.»

ادامه نوشته

آگهی دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد

       

عنوان : عقلانیت علم نزد لَری لاودن

 

دانشجو: محمد امین ربیع نیا

استاد راهنما :  آقاي دكتر حاجی ابراهیم

استاد مشاور : آقاي دكتر کیاشمشکی

استاد داور داخلي : آقای دکتر زیباکلام

استاد داور خارجي : آقاي دكتر مقدم حیدری

تاريخ و زمان :  چهار شنبه 8/8/1392 ساعت ۱۵ الي نامعلوم!

مكان :  اتاق 309

اصل آگهی دفاع در سایت دوستان ورودی 91

اصلاح میشود: دوستان ورودی 90

ادامه نوشته

مناظره در دانشگاه شریف


مناظره با موضوع “امکان و امتناع علوم انسانی و اسلامی” ۸ آبان ماه در دانشگاه صنعتی شریف برگزار می شود.

به گزارش ستاد خبری دومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی، کمیته دانشگاهی دومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی، اقدام به برگزاری مناظره و نشستی با عنوان”امکان و امتناع علوم انسانی و اسلامی” در دانشگاه صنعتی شریف کرده است.

در این مناظره که از سلسله نشست های دانشگاهی این کمیته می باشد، دکتر حجت الاسلام مهدوی زادگان و بیژن عبدالکریمی حضور خواهند داشت.

 

گفتنی است این نشست و مناظره سه شنبه ۸ آبان ماه از ساعت ۱۶-۱۳ در دانشگاه صنعتی شریف  برگزارمی شود.

پینوشت: از قضا 8 آبان چهارشنبه است! اما مشکل از منبع خبر است و مشخص نیست این مناظره بالاخره سه شنبه است یا چهار شنبه! هر چند که توجه به تاریخ محتملتر است اما دوستان شریفی اگر در جریانند اطلاع دهند.

کتاب جامعه شناسی علم اثر دکتر محمد توکل

معرفی کتاب:

تألیف: دکتر محمد توکل
تعداد صفحات:161
تعداد فصول: 9 فصل به شرح ذیل:

شناسه کتاب، فهرست مطالب و پیشگفتار (دربافت)
فصل اول: از معرفت تا جامعه شناسی (دربافت)
فصل دوم: جامعه شناسی علم (دریافت)
فصل سوم: جبر اجتماعی علم (دریافت)
فصل چهارم: جامعه شناسی علوم و جامعه شناسی های علم (دریافت)
فصل پنجم: علم و ساخت اجتماعی (دریافت)
فصل ششم: تغییرات اجتماعی و نرم های فرهنگی علم (دریافت)
فصل هفتم: دانشمند و نقش اجتماعی او (دریافت)
فصل هشتم: معرفت، علم و حیات فردی (دریافت)
فصل نهم: علم و نظام اجتماعی (دریافت)

فایل کامل کتاب (تمامی فصول) را از اینجا دریافت نمایید.

پینوشت: این پست از اینجا کپی شده است

هفتمین سمینار فلسفه علم


هفتمين نشست از سلسله جلسات فلسفه علم دانشگاه اميرکبير

 

موضوع جلسه اين هفته:

منطق تشخيص در پزشکي

 

ارائه توسط:

دکتر احمدرضا همتي‌مقدم

دانشگاه آزاد اسلامي، واحد علوم و تحقيقات تهران

 

 

زمان: دوشنبه، 6/8/92 ساعت 10:30

مکان: دانشگاه صنعتي اميرکبير، ساختمان فارابي، طبقه منفي يک، سالن دکتر سليمي

 

چکيده: بحث تشخيص بيماري‌ها يکي از اساسي‌ترين اقدامات در حرفه پزشکي است که بدون آن درمان صحيح بيماران شايد ممکن نباشد. يکي از موضوعات فلسفه پزشکي چگونگی روند تشخيص در پزشکي و بهينه‌سازي آن است. در اين سخنراني سعي مي‌شود با استفاده از بيزينيسم نشان داد چگونه مي‌توان روند تشخيص در پزشکي را بهينه‌سازي کرد.