تصویب طرح پیشنهادی(پروپوزال) دیگر برای پایان نامه
در گروه فلسفه علم دانشگاه امیرکبیر، طرح پیشنهادی(پروپوزال) دیگری برای پایان نامه پذیرفته شد.
عنوان پاياننامه:
فلسفه آزمایش علمی
آزمایش چه نقشی در علوم، بویژه در فیزیک دارد؟ آزمایش چه نقشی را باید ایفا کند؟ چگونه کسی به این باور میرسد که نتایج آزمایش عقلانی هستند؟ تاثیر پیشانگاریهای نظری نتایج، و مسئله تقلب علمی در آزمایش چگونه است؟ نقش تصمیمگیرنده بین نظریههای رقیب، نظریههای تاییدی و نظریه جدید چیست؟
به طورکلی فیزیک و علوم طبیعی، ساختاری معقول بر پایه شواهد آزمایشی معتبر به همراه مباحثات عقلی و انتقادی است. آزمایش دانشی از جهان فیزیکی همراه شواهدی برای پایه دانش فراهم میکند. آزمایش نقشهای زیادی در علم مانند آزمودن نظریهها و تهیه پایه دانش علمی، راهنمایی ساختار یا شکل ریاضی نظریه، ارائه شواهدی از عوامل موثر در نظریه و ...در بر دارد. اما آزمایش موجودیت خود را دارد و از نظریه مستقل است. ما دلایل خوبی برای باور به نتایج آزمایشی در علومی با ساختار خطاپذیر داریم. محاسبات نظری، نتایج تجربی یا تطبیق آزمایش و نظریه همه میتوانند خطا باشند. آزمایشها همیشه نتایج صریحی ندارند و حتی زمانهایی دارای عدم توافقاند.در شناختشناسی آزمایش، مجموعهایی راهبردی که باور معقول در نتایج آزمایش تولید میکند پی میبریم. همچنین تقابل دیدگاه"مدل شواهد" علم در سوالات منتخب نظری، تاییدات و تکذیبات که بر پایه شواهد تجربی معتبر با پیشنهادات ساختارهای اجتماعی تصمیم میگیرند بررسی میشود.
همچنین بررسی موارد زیر
1- مصالح تحقق آزمایش و اهمیت فلسفی آن
2- آزمایش و علیت
3- رابطه علم و تکنولوژی
4- نظریه و دانش نظری در آزمایش
5- آزمایش، مدل سازی و شبیه سازی کامپیوتری
6- اهمیت علمی و فلسفی ادوات و تجهیزات(وسایل)
7- مسائل پیش رو برای یک فلسفه در حوزه آزمایش علمی
هدف کلی: توصیف وضعیت فعلی فلسفه آزمایش علمی و بررسی رویکردهای علمی-اجتماعی و تاریخی آزمایش
سابقه علمي:
از اواخردهه 1980، به جای چشمپوشی فلاسفه و تاریخدانان علم، از آزمایش، علاقه زیادی به این موضوع جایگزین شد. در ژوئن 2000 کارگاهی در آمستردام با عنوان " پیش به سوی پیشرفت در فلسفه آزمایش علمی" تشکیل یافت و کتابی از این کارگاه با ویرایش فیلسوف علم هنس ردر هلندی منتشر شد. در این کتاب، تعداد زیادی از فلاسفه برجسته، مستقیما به سوالات پایهایی نظری اشاره میکنند، دلایل فلسفی موجود را گسترش میدهند و چشمانداز نویی از این موضوع را بیش از اعتماد کامل به موقعیتهای تاریخی در تجربیات آزمایش ارائه میدهند.
استاد راهنما اول: دکتر موسی اکرمی (مدیر گروه فلسفه علم واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی)
استاد راهنما دوم: دکتر ابوالفضل کیاشمشکی (استادیار گروه فلسفه علم دانشگاه امیرکبیر)
باتوجه به ضعف شدید در اطلاع رسانی فلسفه علم و موضوعات وابسته، برآنیم که با کمک همه دوستان و علاقه مندان به فلسفه علم، وبلاگی پویا جهت ارتقا فلسفه علم داشته باشیم.